Finanstilsynet har i dag sendt udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om værdipapirhandleres udførelse af ordrer
Efter den gældende § 8, skal en virksomhed, der udfører kundeordrer, en gang om året for hver kategori af finansielle instrumenter, offentliggøre en oversigt over de fem mest anvendte handelssteder set i forhold til handelsvolumen i det foregående år med oplysninger om kvaliteten af de udførte ordrer.
Denne foreslås ophævet.
Efter den gældende § 7, stk. 1, nr. 2, skal virksomheden navnlig regelmæssigt vurdere, om de handelssteder, der er en del af virksomhedens ordreudførelsespolitik, giver det bedst mulige resultat for virksomhedens kunder, eller om virksomhedens ordninger skal ændres på baggrund af bl.a. de offentlig-
gjorte oplysninger nævnt i § 8.
Denne foreslås ændret, så det i stedet er handelssystemer, som skal vurderes og så det ikke længere er på baggrund af oplysningerne i § 8, at ordninger skal ændres.
Forslaget implementerer MiFID-review-direktivets artikel 1, stk. 4, litra c og d, som ophæver artikel 27, stk. 6, og ændrer artikel 27, stk. 7 i MiFID.
Finanstilsynet foreslår, at bekendtgørelsen træder i kraft den 29. september 2025.
Udkastet er også sendt i høring hos en række organisationer. Finanstilsynet beder om eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsen senest
den 21. april 2025 2024. Bemærkninger kan sendes pr. e-mail til chlo@ftnet.dk eller pr. post til Finanstilsynet, Strandgade 29, 1401 København K, Att.: Christina Hjarnø Lorentzen.
Kontaktperson: Christina Hjarnø Lorentzen
Direkte tlf.nr.: 41 93 35 77
Finanstilsynet offentliggør eventuelle høringssvar her på Høringsportalen.