Høring

Høring

Høring af udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. og udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indberetning og mindstegrænse for renoveringer under Byggeskadefonden

Høring af udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. og udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indberetning og mindstegrænse for renoveringer under Byggeskadefonden
Ændring af støttebekendtgørelsen

§ 30, stk. 3 ændres, så det bliver obligatorisk for modtagere af tilsagn om støtte til etablering eller renovering af almene boliger at sikre digital indberetning til Byggeskadefondens it-platform BygAlment.dk.

Formålet er at sikre, at de relevante parter har adgang til de oplysninger om byggeriet, der er nødvendige for sagsbehandling og gennemførelse af eftersyn.

Den indberetning af mangler, som § 30, stk. 3 i dag omhandler, er indeholdt i det materiale, der skal afleveres til BygAlment.dk med den nye bestemmelse. Der indføjes til § 30 således et nyt stk. 4 med angivelse af, hvad der skal indberettes. Materialet svarer til det materiale, der jf. Bekendtgørelse om anvendelse af informations og kommunikationsteknologi (IKT) i alment byggeri § 10 pkt. 2 og 3 skal afleveres digitalt.

Med ændringen skal dokumentation af byggesagen og oplysninger om drift og vedligehold således være afleveret digitalt i BygAlment.dk senest 2 måneder efter aflevering af byggeriet.
 
For byggeri omfattet af bekendtgørelsen gælder, at det kommunale tilsagn om støtte gøres betinget af tilsagnsmodtagers brug af BygAlment.dk.
Bestemmelsen under § 30 stk. 3 omfatter de bygge- og renoveringssager, der er omfattet af bekendtgørelsen jf. § 1, herunder bygge- og ombygningssager jf. §§ 115 og 117.

Endelig foretages en redaktionel opdatering af bekendtgørelsens bilag 2 indeholdende de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen skal påse overholdt i forbindelse med de byggesager, som bekendtgørelsen omfatter.

Ændring af bekendtgørelse om indberetning og mindstegrænse for renoveringer under Byggeskadefonden § 3 ændres, så det bliver obligatorisk for bygningsejere at sikre at sikre digital indberetning til Byggeskadefondens it-platform BygAlment.dk.

Formålet er at sikre at de relevante parter har adgang til de oplysninger om renoveringen, der er nødvendige for sagsbehandling og gennemførelse af eftersyn. Med ændringen skal dokumentation af renoveringen og oplysninger om drift og vedligehold således være afleveret digitalt i BygAlment.dk senest 2 måneder efter aflevering af renoveringen.

Ændring af bekendtgørelse om indberetning og mindstegrænse for renoveringer under Byggeskadefonden

§ 3 ændres, så det bliver obligatorisk for bygningsejere at sikre at sikre digital indberetning til Byggeskadefondens it-platform BygAlment.dk.

Formålet er at sikre at de relevante parter har adgang til de oplysninger om renoveringen, der er nødvendige for sagsbehandling og gennemførelse af eftersyn.

Med ændringen skal dokumentation af renoveringen og oplysninger om drift og vedligehold således være afleveret digitalt i BygAlment.dk senest 2 måneder efter aflevering af renoveringen.

Bekendtgørelser
Social- og Boligstyrelsen
Bolig- og bygningsforhold
11-04-2025
11-06-2025
01-05-2025
2024/2025
Lars Orthmann
larort@sbst.dk
17-03-2025

Dokumenter

Download alle filer som zip
Titel Filstørrelse
Høringsdokument
Høringsbrev 242,022 kB
Bekendtgørelse 503,890 kB
Bekendtgørelse 541,541 kB
Høringsliste 198,021 kB