Med lovforslaget foreslås det, at der foretages en samlet gennemskrivning af gældende lov om godkendelse og syn fra 2004 og en række senere ændringslove for at sikre en tidssvarende og klar lovgivning for borgerne og synsvirksomhederne.
Herudover foreslås i det væsentlige indholdsmæssige ændringer på følgende punkter:
Det foreslås, at kravet om at synsvirksomhederne skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet synsvirksomheden afskaffes. Synsvirksomhederne
vil skulle opretholde samme teknisk standard ved udførelsen af synsarbejdet som i dag, men det vil være op til den enkelte virksomhed selv at organisere, hvem der er ansvarlig for det.
Det foreslås endvidere, at der kan udmøntes regler om, at synsrapporter udstedt af øvrige medlemsstater skal kunne anerkendes som et godkendt syn i Danmark. Det vil efter hensigten i første omgang gælde for påhængskøretøjer til tunge køretøjer. Dermed kan danske godsspeditører med påhængskøretøjer, der primært opererer uden for landets grænse, undgå at skulle køre køretøjerne hjem til Danmark alene for at overholde det årlige synskrav.
Det foreslås endeligt, at der tilvejebringes en permanent ordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil omfattet af typegodkendelsesforordning 858/2018, som i dag hviler på en overgangsordning. Den nye godkendelsesordning vil i hovedtræk ligne gældende regler, men der indføres dog i henhold til Danmarks EU-retlige krav om en ny godkendelsesattest som erstatning for de kendte data- og godkendelseserklæringer.