Som led i sit tilsyn med udviklingen på postmarkedet, herunder at markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter, udfører Trafikstyrelsen kvalitetsmålinger, fortrinsvis af breve (postlovens § 23, stk. 2).
Det fremgår af postlovens § 22, at der kan udarbejdes regler om ”Udførelse af kvalitetsmåling for posttjenester, som udbydes af postvirksomheder, og offentliggørelse heraf. ”
Udkast til opdateret bekendtgørelse om postbefordring og postvirksomheder sendes i høring, da Trafikstyrelsen ønsker at have mulighed for at offentliggøre resultaterne af de kvalitetsmålinger, som Trafikstyrelsen udfører.
Det foreslås således, at der som § 20, stk. 3, indsættes, at Trafikstyrelsen kan offentliggøre resultaterne.
Det foreslås ligeledes at indsætte ”og kvalitet” i bekendtgørelsens § 16, stk. 1. Dette foreslås, så bestemmelsen kommer til at være i overensstemmelse med indholdet af bekendtgørelsens § 3, stk. 3, nr. 6, som der henvises til i § 16, stk. 1. Ændringen foreslås ligeledes for at præcisere, at postvirksomhedernes måling skal omhandle kvaliteten af den service, som de tilbyder.
Der er ikke med ændringen af § 16, stk. 1, tiltænkt en ændring af den opgave, som postvirksomhederne skal udføre på baggrund af bestemmelsen. Postvirksomheden udfører og offentliggør således allerede nu måling af deres service i kraft af kvalitetsmålinger.