Ecodesignforordningen erstatter og viderefører principperne i ecodesigndirektivet med et væsentligt udvidet anvendelsesområde, som omfatter næsten alle fysiske produkter bortset fra produktkategorier som foder, fødevarer og lægemidler. Endvidere udvides de mulige reguleringsaspekter ved fastsættelse af nye ecodesignkrav med øget fokus på klima-, energi- og miljøparametre ud fra et livscyklusperspektiv. Desuden introduceres nye virkemidler med indførelse af bl.a. et digitalt produktpas, mulighed for at stille krav om mærkning, og mulighed for at fastsætte krav om grønne offentlige udbud.
Ecodesignforordningen har karakter af en rammelovgivning og opnår først virkning for konkrete produktkategorier, når Europa-Kommissionen vedtager delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter i henhold til ecodesignforordningen. De specifikke krav vil således med få undtagelser følge af de efterfølgende forordninger, som vedtages af Kommissionen.
Lovforslaget har til formål at fastætte supplerende bestemmelser til ecodesignforordningen. Med lovforslaget foreslås håndhævelsesbestemmelser til de fleste forpligtelser, som følger af ecodesignforordningen og af retsakter, som vil kunne vedtages i henhold til forordningen, bl.a. om ecodesignkrav til produkter. Endvidere foreslås en bemyndigelse til fastsættelse af sprogkrav til produktoplysninger, som i medfør af ecodesignkrav vil skulle følge et produkt. Yderligere foreslås bestemmelser om udpegning af en eller flere ansvarlige statslige myndigheder til bemyndigelse af virksomheder og institutioner mv. til at varetage opgaver om tredjepartsverifikation af, om et produkt lever op til ecodesignkrav, samt en bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler herom. Desuden foreslås bestemmelser i ecodesignloven, der supplerer markedsovervågningsforordningen, videreført med visse justeringer til den foreslåede lov, da de tværgående markedsovervågningsbestemmelser, som fremgår af markedsovervågningsforordningen, også finder anvendelse på ecodesignforordningen.