Høring

Høring

Høring over udkast til lov om opgradering af Øresundsbanen

Forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen
I forbindelse med aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 har et bredt flertal af Folketingets partier besluttet at anlægge følgende tre jernbaneprojekter på Øresundsbanen: Udvidelse af Københavns Lufthavn Station, etablering af overhalingsspor ved Kalvebod og etablering af et vendespor ved Københavns Lufthavn Station.

På denne baggrund har regeringen besluttet, at der i primo 2024 skal fremsættes et forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen. I lovudkastet indgår i det væsentlige:

Lovforslaget giver mulighed for, at Sund & Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber kan projektere og anlægge tre jernbaneprojekter på Øresundsbanen.

Lovforslaget giver hjemmel til at foretage eventuelle ekspropriationer og ledningsarbejder, samt at transportministeren kan fravige regler om støj og vibrationer i miljøbeskyttelsesloven og regler fastsat i medfør heraf i relation til jernbaneprojekterne. Lovforslaget giver desuden transportministeren hjemmel til at fastsætte regler om tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation til naboer, som udsættes for meget støjende arbejde om aftenen og natten.

På baggrund af jernbaneprojekternes beliggenhed på en international jernbanekorridor, kompleksiteten i forbindelse med planlægning af anlægsarbejderne samt projekternes vigtighed, er det vurderet nødvendigt at regulere visse myndighedsforhold på bl.a. miljøområdet samt fravige visse love og muligheder for klageadgange, hvor det konkret har betydning for jernbaneprojekterne. Dette er bl.a. af hensyn til at sikre fremdrift i jernbaneprojekterne og undgå betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser.

Jernbaneprojekterne skal gennemføres inden for gældende ret i det omfang, at der ikke er sket fravigelse ved lovforslaget. Fravigelse af anden lovgivning har ikke som konsekvens, at de for lovene bagvedliggende hensyn (fx naturhensyn) ikke vil blive varetaget. Miljøtilladelsen forudsættes desuden at foregå i et administrativt spor, hvorfor der ikke er tale om at denne gives ved lov.

Det bemærkes, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Projektet er stadig omfattet af loven med henblik på, at projektet kan anlægges på et senere tidspunkt. Der henvises til denne nyhed på Transportministeriets hjemmeside:

https://www.trm.dk/nyheder/2023/nyt-overhalingsspor-ved-kalvebod
Lovforslag
Trafikinfrastruktur
11-12-2023
11-02-2024
01-04-2024
2023/2024
Tessa Dahlager
ted@trm.dk
13-11-2023