Formålet med revisionen af BL 6-05 skyldes primært et saneringsbehov, da EU-forordninger har overtaget reguleringen af langt de fleste
helbredskrav for piloter og flyveledere siden BL 6-05 senest blev opdateret i 2005, da BL 6-05A trådte i kraft.
Det vurderes, at revisionen er væsentlig, da de nuværende regler i BL
6-05/BL 6-05A henviser til forældet lovgivning (JAR-regler), der, som
anført ovenfor, er blevet overtaget af EU-forordninger, som nu regulerer området.
De fleste regler skal således ophæves, ligesom der fremadrettet kun skal være én BL 6-05.
Det bemærkes, at de gældende regler i praksis er blevet fulgt på det flyvemedicinske område siden
2011, hvorfor der ikke er tale om praktiske forandringer eller nye
krav.
Ved opdateringen bestemmes det, at FIS-operatører og FIS-operatørelever skal opfylde kravene til en klasse 2-helbredsgodkendelse, som
beskrevet i (EU) forordning 1178/2011, ligesom det bestemmes, at
luftfartøjsførere af ultralette luftfartøjer, herunder gyroplaner, skal opfylde kravene til en LAPL-helbredsgodkendelse, som beskrevet i (EU)
forordning 1178/2011.
Disse regler er, som anført ovenfor fsva. kommercielle luftfartsaktører, blevet fulgt i praksis på flyvelægeområdet
siden 2011, hvorfor der ikke er tale om praktiske forandringer eller
nye krav.