Finanstilsynet har i dag sendt udkast til bekendtgørelse om indberetning af drifts- og sikkerhedshændelser for udbydere af betalingstjenester i høring. Hele udkastet kan downloades nedenfor.
Formålet med at ændre bekendtgørelsen er at lempe kravene til, hvornår en række virksomheder omfattet af lov om betalinger skal indberette større drifts- og sikkerhedshændelser til Finanstilsynet.
En af de væsentlige ændringer vedrører fristen for virksomhedens indsendelse af den indledende rapport om hændelsen til Finanstilsynet. Fremover skal rapporten først indsendes snarest muligt og senest 4 timer efter, at virksomheden har klassificeret hændelsen som større. Desuden lempes kravet om at indsende foreløbige rapporter.
Finanstilsynet foreslår, at bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023.
Udkastet er også sendt i høring hos en række organisationer.
Finanstilsynet beder om eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsen senest den 5. juli 2022.
Bemærkninger kan sendes pr. e-mail til cne@ftnet.dk eller pr. post til Finanstilsynet, Århusgade 110, 2100 København Ø, Att.: Camilla Neuenschwander.
Kontaktperson: Camilla Neuenschwander
Direkte tlf.nr.: 33558212
Finanstilsynet offentliggør eventuelle høringssvar her på Høringsportalen.
Finanstilsynet er en styrelse under Erhvervsministeriet. Finanstilsynets primære opgave er at føre tilsyn med den finansielle sektor. Finanstilsynet deltager desuden indenfor sit ansvarsområde i lovgivnings- og EU-arbejde om den finansielle sektor.