Finanstilsynet har i dag sendt udkast til bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af personer og virksomheder i Finanstilsynets hvidvaskregister i høring.
Bekendtgørelsen ophæver bekendtgørelse nr. 1346 af 9. december 2019 om anmeldelse og registrering af personer og virksomheder i Finanstilsynets hvidvaskregister.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastsætte reglerne for, hvordan virksomheder og personer, der skal anmeldes og registreres i Finanstilsynets hvidvaskregister, skal lade sig registrere, og hvilke oplysninger der i den forbindelse skal medsendes.
Med ændringen af bekendtgørelsen udvides anvendelsesområdet til også at finde anvendelse på udbydere af tjenester med virtuelle valutaer (VASP’er), som blev omfattet af hvidvaskloven den 1. juli 2021.
Herudover konsekvensrettes bekendtgørelsen i overensstemmelse med en præcisering af hvidvasklovens anvendelsesområde i § 1, stk. 1, som ventes at træde kraft den 1. januar 2022. Denne ændring har ikke materiel karakter.
Finanstilsynet skal anmode om eventuelle bemærkninger til bekendtgørelsen senest den11. november 2021, kl. 12.00.
Bemærkninger kan sendes pr. e-mail til hoeringer@ftnet.dk og LIRI@ftnet.dk eller pr. post til Finanstilsynet, Århusgade 110, 2100 København Ø, Att.: Linda Riber Olesen.
Kontaktperson: Linda Riber Olesen
Direkte tlf.nr.: 33 55 82 17
Eventuelle høringssvar offentliggør Finanstilsynet her på Høringsportalen.