Høring

Høring

Høring over supplerende miljøkonsekvensrapport for ombygning af Aarhus H

Høring over supplerende miljøkonsekvensrapport for ombygning af Aarhus H
En elektrificeret jernbane er en vigtig del af den samlede klimaløsning. For at sikre at der fra december 2026 kan køre klimavenlige og støjsvage eltog til Aarhus H skal Banedanmark i de kommende år udføre en række store projekter ved Aarhus H. Udover elektrificering, der er forudsætningen for el-tog, står Aarhus H foran en række andre projekter, som tilsammen vil fremtidssikre banegården og give Aarhus H et markant klimavenligt, teknologisk og trafikalt løft.
Når Aarhus H er elektrificeret, bliver det muligt at begynde udfasning af dieseltog til fordel for mere klimavenlige og mindre støjende el-tog på banegården i Aarhus. Elektrificeringen af Aarhus Hovedbanegård betyder samtidig en mere stabil drift og mindre lokal luftforurening i Aarhus.
Frem for at gennemføre disse mange projekter efter hinanden over en meget lang årrække er der nu udarbejdet en helhedsløsning, så projekterne kan gennemføres samtidig. Planen er, at projekter som elektrificering, sporfornyelse, perronforlængelser og udrulning af nyt digitalt signalsystem samordnes og udføres på én gang i perioden ultimo 2024-2027. Ved at samle projekterne forkortes den samlede anlægsperiode og de nødvendige spærringer af togtrafikken udnyttes optimalt. Det betyder at den samlede byggeperiode bliver på ca. 2-3 år i stedet for de oprindelige 7-8 år.
Alt i alt vil Aarhus H i 2027 være solidt opgraderet med elektrificering, nyt digitalt signalsystem, nye skinner og spor, længere perroner, en helt ny ekstra perron, mulighed for hurtigere tog samt en generelt mere effektiv trafikafvikling.
Da den samtidige gennemførelse af projekterne er en stor projektændring, er der udarbejdet en supplerende miljøkonsekvensrapport (tidligere kendt som VVM), som nu sendes i høring. 
Miljøvurdering
Banedanmark
Trafikinfrastruktur
10-08-2021
10-10-2021
2020/2021
Lone Reiff
lkrf@bane.dk
08-06-2021