forbindelse med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-, og videreuddannelse (2018-2021) blev der nedsat en arbejdsgruppe, som fik til opgave at kortlægge potentialer og barrierer ift. brugen af realkompetencevurdering (rkv) på det videregående niveau mhp. på anbefalinger til yderligere brug. Arbejdsgruppen blev forankret i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I november 2020 blev arbejdsgruppens rapport og anbefalinger offentliggjort. Arbejdsgruppen anbefalede, bl.a. at:
” […] regelsættet på området saneres for at tydeliggøre hvilke regler,
der er gældende i hvilke situationer […]”.
På baggrund af anbefalingerne fra arbejdsgruppen og input fra RKV-netværket har Uddannelses- og Forskningsstyrelsen foretaget en regelgennemgang af videreuddannelsessystemets regler for realkompetencevurderinger og har vurderet, at der skal ske følgende regelsanering:
1) Bekendtgørelse nr. 8 af 10. januar 2008 om individuel kompetencevurdering (realkompetencevurdering) i videregående voksenuddannelser (VVU)
og diplomuddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne revideres gennemgribende, så der kun er et sæt regler for institutionernes realkompetencevurdering, og at dette bringes i overensstemmelse med§ 15a og § 16b i lov om videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne (vfv-loven).
2) Reglerne om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering i bekendtgørelse om akademiuddannelser og bekendtgørelsen om diplomuddannelser ændres, så der henvises til den reviderede bekendtgørelse om realkompetencevurdering i forhold til akademi- og diplomuddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
3) Endelig bevares § 9 i bekendtgørelse nr. 97 af 25. januar 2021 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
hvoraf det fremgår, at en ansøger kan søge om optagelse på de ordinære videregående uddannelser på baggrund af andre dokumenterede
kvalifikationer end de fastsatte adgangskrav på baggrund af en individuel konkret vurdering.