Det gældende vejsidesynsdirektiv (direktiv 2014/47/EU),
der finder anvendelse fra den 20. maj 2018, fastsætter krav til antallet af
vejsidesyn i medlemsstaterne. Ifølge direktivet skal det samlede antal
indledende syn ved vejsiden i Unionen i hvert kalenderår svare til mindst 5
pct. af det samlede antal af de omhandlede erhvervskøretøjer, som er
registreret i medlemsstaterne. Det svarer i 2020 til ca. 5.200 erhvervskøretøjer
på årlig basis i Danmark.
Vejsidesyn gennemføres i dag i samarbejde
mellem politiet og Færdselsstyrelsen, idet kun politiet har hjemmel til at
standse køretøjerne ved vejsiden, hvorimod det i hovedsagen er Færdselsstyrelsens
inspektører, der forestår den tekniske gennemgang af køretøjerne.
For at understøtte myndighedernes
mulighed for at opfylde målsætningen om indledende syn på mindst 5 pct. af
indregistrerede erhvervskøretøjer i Danmark, blev der ved lov nr. 1437 af 17.
december 2019 tillagt Færdselsstyrelsen hjemmel til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer hen til et kontrolsted med henblik på at gennemføre et
vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse, jf. nu synslovens § 11 a, stk. 1.
Nærværende udkast til bekendtgørelse om
udførelse af syn af erhvervskøretøjer ved vejsiden fastsætter de nærmere rammer
for, hvordan Færdselsstyrelsen i praksis kan udøve beføjelsen til at anvise og
ledsage erhvervskøretøjer uden politiets bistand samt udføre vejsidesyn
generelt. Derudover samles reglerne om udførelse af syn af erhvervskøretøjer
ved vejsiden i én bekendtgørelse, hvorfor der samtidig sker ophævelse §§ 34 a
og 35, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn af
køretøjer og cirkulære nr. 9334 af 16. maj 2018 om samarbejde mellem politiet
og Færdselsstyrelsen om gennemførelsen af syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.