Baggrund for høring af lovforslaget om
digital håndhævelse af miljøzoner
Lovforslaget har til
hensigt at stramme håndhævelsen i miljøzoner ved at indføre
automatiseret kontrol baseret på digital aflæsning af nummerplader.
Med afskaffelsen af
det fysiske miljøzonemærke i forruden foreslås kontrollen fremover at basere
sig på digital aflæsning af nummerplader sammenholdt med oplysninger i
Køretøjsregisteret (det såkaldte DMR).
Lovforslaget
foreslår at henlægge opgaven med digital aflæsning af nummerplader til Sund
& Bælt Holding A/S med henblik på håndhævelse af miljøzoner. Dette
foreslås, da Sund & Bælt-koncernen, blandt andet via driften af de faste
forbindelser over Storebælt og Øresund, har opnået kompetencer i relation til
opkrævning og inddrivelse af brugerafgifter samt kontrol i forbindelse med
håndhævelsen heraf.
Samtidig foreslås
det at give Sund & Bælt Holding A/S hjemmel til at foretage automatisk
registrering af nummerplader, at indhente oplysninger fra køretøjsregistre samt
at opbygge køretøjsdatabaser i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende
miljøzoneordningen.
For at sikre en
målrettet opgaveløsning foreslås det endvidere, at Miljøstyrelsen tildeles en
del af ansvaret for håndhævelsen, herunder muligheden for at udsende
administrative bødeforelæg. Der indføres hjemmel til, at der i de første tre
måneder efter 1. juli 2020 udsendes advarsler i stedet for bødeforelæg til
køretøjer uden partikelfilter, der bliver observeret i miljøzonerne.
Der indføres
endvidere en undtagelse for Euro 5-lastbiler og busser, der opfylder Euro
5-normen, i forhold til trin 1. Undtagelsen gælder også for EEV-køretøjer.
Disse køretøjer omfattes dermed to år senere end hidtil.
Se venligst vedhæftede filer for nærmere information, herunder om afgivelse af høringssvar.
Høringsfristen er den 13. februar 2020.