Lovforslaget har til formål at reducere luftforureningen fra
dieselkøretøjer i de største byer i Danmark. For at opnå dette foreslås miljøzonekravene
til lastbiler og busser skærpet, og der foreslås endvidere indført miljøzonekrav
til varebiler.
Der er i dag miljøzoner i Aalborg, Aarhus, Frederiksberg,
København og Odense.
Med det nye lovforslag foreslås der følgende stramninger for
dieseldrevne lastbiler og busser:
I tilfælde af en tidligere 1. registreringsdato skal lastbilen
eller bussen have et partikelfilter eller opnå dispensation for at køre i en
miljøzone.
For dieseldrevne varebiler foreslås følgende:
pr. 1. juli 2020: krav om at køretøjets 1.
registreringsdato er 1. januar 2007 eller senere
pr. 1. juli 2022: krav om at køretøjets 1. registreringsdato
er 1. januar 2012 eller senere
pr. 1. juli 2025: krav om at køretøjets 1.
registreringsdato er 1. september 2016 eller senere
I tilfælde af en tidligere 1. registreringsdato skal
varebilen have partikelfilter eller opnå dispensation for at køre i en
miljøzone. Partikelfilteret kan enten være et fabriksmonteret eller
eftermonteret partikelfilter.
For at gøre håndhævelsen af miljøzonereglerne
digitaliseringsklar er kravene, som de omfattede køretøjer skal leve op til, foreslået
baseret på køretøjernes 1. registreringsdato. De foreslåede registreringsdatoer
flugter overvejende med indførslen af nye Euronormer.
Af hensyn til erhvervslivets mulighed for overholdelse af
kravene, for at sikre ens krav i alle miljøzoner og hurtig indfasning af de nye
krav foreslås de skærpede krav for lastbiler og busser og de nye krav til
varebiler indskrevet direkte i loven, så de automatisk gælder for de nuværende
miljøzoner uden, at kommunen skal træffe aktiv beslutning herom. Endvidere
gives mulighed for, at kommunen aktivt kan vælge at afskaffe miljøzonen indtil
1. juli 2019.
Håndhævelsen af de nye skærpede krav forventes understøttet
af særskilt lovforslag om digital og automatiseret kontrol, som forventes
fremsat i folketingsåret2019/20. Med digitalisering
af håndhævelsen vil miljøzonemærkekravet blive overflødiggjort, hvorfor dette
krav ophæves med nærværende lov.
EU-retten
Lovforslaget er ikke en implementering af EU-retlige regler.
Lovforslaget er notificeret til EU-Kommissionen, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets
tjenester.
Administrative og
erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der er administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
lovforslaget. Samlet forventes 17.000 køretøjsejere berørt af de nye regler,
hvilket forventes at medføre erhvervsøkonomiske omkostninger på i alt 166 mio.
kr.
Lovforslaget har inden nærværende ekstern høring været i
høring hos Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen med henblik på
overholdelsen af henholdsvis de syv principper om digitaliseringsklar
lovgivning og de fem principper om agil erhvervsrettet regulering.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. maj 2019 og 1.
juli 2020.
Om afgivelse af høringssvar
Lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgør af
vedlagte høringsliste og er samtidigt offentliggjort på høringsportalen – www.hoeringsportalen.dk
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes
til følgende:
Høringssvar bedes sendt til mfvm@mfvm.dk
med Cc. til lahal@mfvm.dk og kaasm@mfvm.dk senest d. 28. januar 2019 kl. 12.00. I høringssvar bedes angivet
journalnummer 2018-14863 i emnefeltet.
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive sendt til
folketingsudvalget og vil desuden blive offentliggjort på høringsportalen efter
endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved
afgivelse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder
afsenders navn og mailadresse.