Høring

Høring

Høring over udkast til ændring af miljøbeskyttelsesloven om skærpelse af miljøzonekrav til tunge køretøjer og varebiler

Høring over udkast til lovændring af lov om miljøbeskyttelse

Lovforslaget har til formål at reducere luftforureningen fra dieselkøretøjer i de største byer i Danmark. For at opnå dette foreslås miljøzonekravene til lastbiler og busser skærpet, og der foreslås endvidere indført miljøzonekrav til varebiler.

 

Der er i dag miljøzoner i Aalborg, Aarhus, Frederiksberg, København og Odense.

 

Med det nye lovforslag foreslås der følgende stramninger for dieseldrevne lastbiler og busser:

  • pr. 1. juli 2020: krav om at køretøjets 1. registreringsdato er 1. oktober 2009 eller senere.

  • pr. 1. juli 2022: krav om at køretøjets 1. registreringsdato er 1. januar 2014 eller senere

 

I tilfælde af en tidligere 1. registreringsdato skal lastbilen eller bussen have et partikelfilter eller opnå dispensation for at køre i en miljøzone.

 

For dieseldrevne varebiler foreslås følgende:

  • pr. 1. juli 2020: krav om at køretøjets 1. registreringsdato er 1. januar 2007 eller senere
  • pr. 1. juli 2022: krav om at køretøjets 1. registreringsdato er 1. januar 2012 eller senere

  • pr. 1. juli 2025: krav om at køretøjets 1. registreringsdato er 1. september 2016 eller senere

I tilfælde af en tidligere 1. registreringsdato skal varebilen have partikelfilter eller opnå dispensation for at køre i en miljøzone. Partikelfilteret kan enten være et fabriksmonteret eller eftermonteret partikelfilter.

 

For at gøre håndhævelsen af miljøzonereglerne digitaliseringsklar er kravene, som de omfattede køretøjer skal leve op til, foreslået baseret på køretøjernes 1. registreringsdato. De foreslåede registreringsdatoer flugter overvejende med indførslen af nye Euronormer.

Af hensyn til erhvervslivets mulighed for overholdelse af kravene, for at sikre ens krav i alle miljøzoner og hurtig indfasning af de nye krav foreslås de skærpede krav for lastbiler og busser og de nye krav til varebiler indskrevet direkte i loven, så de automatisk gælder for de nuværende miljøzoner uden, at kommunen skal træffe aktiv beslutning herom. Endvidere gives mulighed for, at kommunen aktivt kan vælge at afskaffe miljøzonen indtil 1. juli 2019.

Håndhævelsen af de nye skærpede krav forventes understøttet af særskilt lovforslag om digital og automatiseret kontrol, som forventes fremsat i folketingsåret2019/20.  Med digitalisering af håndhævelsen vil miljøzonemærkekravet blive overflødiggjort, hvorfor dette krav ophæves med nærværende lov.

 

EU-retten

Lovforslaget er ikke en implementering af EU-retlige regler. Lovforslaget er notificeret til EU-Kommissionen, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester.

 

Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser

Der er administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser ved lovforslaget. Samlet forventes 17.000 køretøjsejere berørt af de nye regler, hvilket forventes at medføre erhvervsøkonomiske omkostninger på i alt 166 mio. kr.

 

Lovforslaget har inden nærværende ekstern høring været i høring hos Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen med henblik på overholdelsen af henholdsvis de syv principper om digitaliseringsklar lovgivning og de fem principper om agil erhvervsrettet regulering.

 

Ikrafttrædelse

Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. maj 2019 og 1. juli 2020.

 

Om afgivelse af høringssvar

Lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgør af vedlagte høringsliste og er samtidigt offentliggjort på høringsportalen – www.hoeringsportalen.dk

 

Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til følgende:

Høringssvar bedes sendt til mfvm@mfvm.dk med Cc. til lahal@mfvm.dk og kaasm@mfvm.dk senest d. 28. januar 2019 kl. 12.00. I høringssvar bedes angivet journalnummer 2018-14863 i emnefeltet.

 

Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive sendt til folketingsudvalget og vil desuden blive offentliggjort på høringsportalen efter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgivelse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders navn og mailadresse.

Lovforslag
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljø
28-01-2019
28-03-2019
01-05-2019
OBS: Høringsfristen er d. 28. januar 2019 kl. 12.00
2018/2019
Lars Hald
lahal@mfvm.dk
07-12-2018

Dokumenter

Download alle filer som zip
Titel Filstørrelse
Høringsdokument
Høringsliste 249,170 kB
Høringsbrev 189,405 kB
Udkast til lovforslag 534,413 kB
Høringsnotat
Høringsnotat 191,589 kB
Høringssvar
Samlede høringssvar 4,230 MB