Rigsarkivet er i gang med at revidere tidligere udsendte bekendtgørelser om bevaring og kassation af statslige myndigheders og institutioners papirarkivalier, således at bekendtgørelser passer til de nuværende institutionelle rammer og til de eksisterende papirarkivalier.
En revision af disse bestemmelser har vist, at der kun behov for mindre ændringer:
1) Det er tydeliggjort, at bekendtgørelsen kun omhandler papirarkivalier, og at bekendtgørelsen kun gælder, indtil institutionerne går over til digital sagsdannelse. Når en institution overgår til digital sagsdannelse, skal institutionen anmelde alle eksisterende og nye it-systemer til Rigsarkivet, som herefter træffer beslutning om bevaring eller kassation.
2) Det er tydeliggjort, at bekendtgørelsen ikke gælder for universiteterne, som har deres egen bevaringsbestemmelser, jf. bekendtgørelse nr. 1640 af 8. december 2016.
3) ”Statens Arkiver” er konsekvensrettet til ”Rigsarkivet” som følge af navneskiftet.