Som del af en samlet lovpakke sendes forslag til
ændret lov om dansk turisme nu i offentlig høring.
Lovforslaget er en del af en samlet lovpakke, der
består af forslag til lov om erhvervsfremme, forslag til lov om ændring af lov
om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond og forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme.
Fristen for at indsende høringssvar er:
mandag den 13. august 2018 kl. 12.00.
Alternativt kan høringssvar sendes med almindelig
post til: Erhvervsstyrelsen, Vejlsøvej 29, 8600 Silkeborg.
Lovforslaget vedrører den offentligt finansierede
turismefremmeindsats.
De væsentligste ændringer:
- Lovforslaget gennemfører justeringer på baggrund af
regionernes opgavebortfald på turismeområdet og bidrager til en bedre
sammenhæng i turismefremmeindsatsen blandt andet ved at præcisere, at Det
Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde for, at der er sammenhæng i den
offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres overlappende
turismefremmeindsatser. Det Nationale Turismeforum får også en styrket
repræsentation, og ligeledes ændres sammensætningen af Dansk Turismes Advisory board,
der rådgiver Det Nationale Turismeforum.
- Regionerne kan ikke længere medfinansiere de
regionale udviklingsselskaber for turisme. Derfor overføres regionernes
hidtidige finansiering af turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme til Erhvervsministeriet med henblik
på at videreføre indsatserne. Som en konsekvens af regionernes opgavebortfald
på turismeområdet ændres navnet på de regionale udviklingsselskaber til
”turismeudviklingsselskaber”.
- Med lovforslaget skal der igangsættes et arbejde
om, hvordan koordinationen af den internationale markedsføring af Danmark som
turistmål mellem VisitDenmark og destinationsselskaberne kan styrkes, så der
opnås størst muligt effekt af de offentlige midler. For at skabe mulighed
for at følge op på dette arbejde udvides erhvervsministerens mulighed for at
fastsætte nærmere regler for koordination af den internationale markedsføring,
så der ikke kun er mulighed for at fastsætte regler om undtagelser, men også
fx regler for indholdet af samarbejde og koordination.
Loven forventes fremsat i Folketinget til oktober
2018.
Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2019.
I kan finde høringsbrevet,
lovforslaget og høringslisten her.