Finanstilsynet sendte den 8. november 2017 udkast til lov om ændring af
lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (Styrket indsats mod hvidvask
m.v. i den finansielle sektor, indførelse af nye former for alternative
investeringsfonde, ændring af grænsen for prospektpligt, m.v.) i
offentlig høring. Høringsfristen udløb den 8. december 2017. Efterfølgende er
der udarbejdet tilføjelser til lovforslaget (del II). Finanstilsynet sendte den
15. december 2018 del II i offentlig høring. Denne høring udløb den 12. januar
2018. En yderligere tilføjelse (del III) er efterfølgende udarbejdet til
lovforslaget.
Del III til udkastet til lovforslag kan downloades nedenfor.
Med lovforslaget foretages en
ændring af niveauet for gældsbufferen, så det sikres, at summen af systemisk
vigtige finansielle koncerners kapitalkrav, gældsbufferkrav og det
konsoliderede krav til nedskrivningsegnede passiver (NEP-kravet) altid vil
udgøre mindst 8 pct. af koncernens samlede passiver. For et systemisk vigtigt
realkreditinstitut, som ikke indgår i en koncern, sikres det samtidig, at
summen af instituttets kapitalgrundlag og gældsbufferkrav altid vil udgøre
mindst 8 pct. af instituttets samlede passiver.
Endvidere præciserer lovforslaget,
at realkreditinstitutter ikke skal indgå i konsolideringen, når der fastsættes
NEP-krav på konsolideret niveau. Som konsekvens heraf præciseres det desuden,
at passiver, der anvendes til opfyldelse af det konsoliderede NEP-krav, ikke
samtidig kan anvendes til opfyldelse af kapitalgrundlaget og gældsbufferkravet
i koncernens realkreditinstitutter.
Lovforslaget åbner endvidere
mulighed for, at Finanstilsynet kan give godkendelse af, at en koncern kan
opfylde dets NEP-krav på konsolideret niveau ved udstedelser fra
realkreditinstitutter.
Lovforslaget indeholder herudover en ændring af lov om
kreditaftaler som følge af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
2015/1011 af 8. juni 2016 om indeks, der bruges som benchmarks i finansielle
instrumenter og finansielle kontrakter eller med henblik på at måle
investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring af direktiv 2008/48/EF
og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014 (herefter
benchmarkforordningen).
Endelig indføres der en definition af struktureret indlån i
§ 5, stk. 1. Bestemmelsen er en implementering af artikel 4, stk. 1, nr. 43, i
MiFID II. Der foretages en direktivnær implementering.
Tilføjelserne til udkastet til lovforslag er sendt i høring
hos en række organisationer og myndigheder nærmere angivet i høringslisten, som
kan downloades nedenfor.
Finanstilsynet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkastet
til lovforslag senest fredag den 16.
februar 2018.
Bemærkninger kan sendes pr. e-mail til hoeringer@ftnet.dk med kopi til bjj@ftnet.dk.
Lovforslaget forventes fremsat den 7. marts 2018.
Kontaktpersoner: kontorchef Rikke-Louise Ørum Petersen og specialkonsulent
Benjamin Juul Johansen
Direkte tlf.nr.: 33 55 83 23 (Rikke-Louise Ørum Petersen) og 41 93 35 52 (Benjamin
Juul Johansen)
Eventuelle høringssvar offentliggøres af Finanstilsynet her på
Høringsportalen. Svarene kan læses i 5 måneder efter, at høringsfristen er
udløbet.
Finanstilsynet er en styrelse under Erhvervsministeriet.
Finanstilsynets primære opgave er at føre tilsyn med den finansielle sektor.
Desuden deltager Finanstilsynet inden for sit ansvarsområde i lovgivnings-
og EU-arbejdet om den finansielle sektor.