Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe det fornødne hjemmelsgrundlag for at kunne stille krav om, at indehavere af tilladelser til godskørsel, buskørsel, limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik følger bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i kollektive overenskomster indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Ifølge forslaget skal indehavere af taxitilladelser fortsat have mulighed for at følge såvel lokale geografisk afgrænsede kollektive overenskomster som landsdækkende kollektive overenskomster og dermed aflønne chauffører på provisions- eller på timelønsbasis eller på grundlag af en kombination af provisionsløn med en mindste garanti-betaling.
Det er endvidere formålet med lovforslaget at styrke tilsynet med overholdelsen af løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der udfører taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik, ved at udvide overenskomstnævnets kompetence til også at omfatte sådan kørsel.
Ændringsforslag af 30. april.:
Det foreslås med vedlagte ændringsforslag at skabe hjemmel til, at indehaveren af en tilladelse efter taxiloven skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de mest repræsentative arbejds-markedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Samtidig foreslås det, at såfremt der ikke findes kollektive overens-komster, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkeds-parter i Danmark, og som gælder på hele det danske område, skal indehaveren af en tilladelse følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.