Reglerne omhandler buspassagerers klageadgang til og
Trafikstyrelsens tilsyn med transportører, forvaltningsorganer for
busterminaler, billetudstedere, rejseagenter og rejsearrangører.
Buspassagerer
skal i første omgang klage til enten transportøren eller forvaltningsorganet
for en busterminal, såfremt disse ikke opfylder sine forpligtelser efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004. Det samme gør sig gældende ved klage over
billetudstedere, rejseagenter eller rejsearrangører.
Såfremt
buspassageren ikke får medhold i sin klage, kan denne påklages til
Trafikstyrelsen, som herefter vil træffe afgørelse i sagen.
Transportører
og forvaltningsorganer for busterminaler gør ved opslag på terminalen opmærksom
på de forpligtelser for transportører og forvaltningsorganer for busterminaler,
som følger af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers
rettigheder og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004.
Trafikstyrelsen
fører tilsyn med transportørers, forvaltningsorganer for busterminalers, billetudstederes,
rejseagenters og rejsearrangørers overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers rettigheder og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004 i forbindelse med Trafikstyrelsens behandling af
konkrete klager og efter behov ved fysiske inspektioner på den enkelte
terminal.