Høring

Høring

Elektrificering Køge Nord - Næstved

Elektrificering Køge Nord - Næstved
Som led i et større elektrificeringsprogram for det danske jernbanenet er det politisk besluttet at elektrificere strækningen mellem Næstved og den kommende station Køge Nord. Med elektrificering af strækningen Køge Nord - Næstved og åbning af Den nye bane København-Ringsted bliver det fra 2018 muligt at køre med eldrevne tog hele vejen mellem Næstved og København via Køge Nord. Elektrificeringen giver mulighed for at anvende moderne eldrevet togmateriel og skaber rammerne for en jernbane med bedre, billigere og mere stabil drift. Samtidig giver elektrificeringen en række miljømæssige gevinster, som f.eks.mindre udledning af partikler og CO2, og bidrager også til, at jernbanen i stigende grad gøres uafhængig af fossile brændstoffer.Hastigheden på strækningen Køge Nord - Næstved er i dag op til 120 km/t. I forbindelse med projektet vil det som et delaspekt blive undersøgt, hvad der skal til for at gennemføre en hastighedsopgradering til 160 km/t.
Debatoplæg
Banedanmark
Trafikinfrastruktur
01-11-2013
01-01-2014
06-09-2013
2013/2014
06-09-2013

Dokumenter