Der gøres hermed opmærksom på, at OIO-udvalget for sags- og dokumentområdet har sendt følgende seks udkast til standarder i offentlig høring. Det drejer sig om fem specifikationer af serviceinterfaces for:
- Sag
- Dokument
- Arkivstruktur
- Organisation
- Klassifikation
Samt specifikationen:
- Generelle egenskaber for serviceinterfaces på sags- og dokumentområdet
Høringsperioden løber fra d. 12. oktober til d. 13. november 2009. Høringssvar skal være IT- og Telestyrelsen i hænde senest d. 13. november 2009 kl.12.
Link til standarderne: http://digitaliser.dk/resource/424725
Nedenfor beskrives standarderne kort.
Sag
Formål med serviceinterfacet er at understøtte en mere smidig udveksling af sager mellem systemer, herunder fagsystemer og ESDH-systemer.
Systemer, der implementerer serviceinterfacet, opnår derved en standardiseret måde at modtage og levere sager.
Dokument
Formål med serviceinterfacet er at understøtte en mere smidig udveksling af dokumenter mellem systemer, herunder fagsystemer og ESDH-systemer. Systemer, der implementerer Serviceinterfacet, opnår derved en standardiseret måde at modtage og levere dokumenter.
Serviceinterfacet kan endvidere anvendes til at flytte ansvaret (eksportere og importere) for håndteringen af dokumenter til andre systemer, der implementerer Serviceinterfacet.
Arkivstruktur
Formålet med serviceinterfacet er at understøtte en mere smidig udveksling af oplysninger om logiske arkiver mellem systemer, herunder fagsystemer og ESDH-systemer. Sager og dokumenter, som har en saglig eller logisk sammenhæng, kan via det standardiserede interface Arkivstruktur leve i forskellige systemer, men alligevel fremfindes og afleveres samlet på et givet tidspunkt.
Organisation
Formålet med serviceinterfacet er at understøtte udveksling af information om organisations- og personaledata på tværs af systemer, det være sig organisationsoplysninger fra lønsystemer, økonomisystemer, fagsystemer og ESDH-systemer.
Specifikationen vil endvidere kunne anvendes i forbindelse med kravspecifikation af en selvstændig organisationskomponent, eller hvis man ønsker at supplere et eksisterende system, der indeholder organisations- og personaledata, med dette interface.
Klassifikation
Formålet med serviceinterfacet er at give adgang til forskellige klassifikations-systemer med tilhørende oplysninger, samt at give mulighed for at tilføre klassemærker eller journalnøgler (entries fra klassifikationssystemer/journalplaner beregnet til opmærkning) til forretnings-services som fx sag, dokument og arkivstruktur. Derudover kan klassifikation anvendes i mange andre sammenhænge, f.eks. til at rumme andre klassifikationssystemer end dem, der traditionelt anvendes inden for sag og dokumentområdet.
Specifikationen vil endvidere kunne anvendes i forbindelse med kravspecifikation af en selvstændig klassifikationskomponent.
Generelle egenskaber for serviceinterfaces
Generelle egenskaber for serviceinterfaces indeholder en generel introduktion til de 5 standarder mht. tilblivelsesproces, kontekst og afgrænsning, mv.
Dokumentet indeholder endvidere en beskrivelse af de generelle egenskaber, som de 5 standarder bygger på, herunder bl.a. dobbelthistorik, global unik identifikation (UUID), relationer og operationer.