Høringsportalen - Høringer for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale ForholdDette feed indeholder høringer for myndigheden: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttps://hoeringsportalen.dk/Hearing2024-03-28T10:08:04Zhttps://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/48472Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier2015-09-07T09:20:52ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">I det vedlagte udkast til vejledning er der indarbejdet en række</font></div><div><font face="Arial, Verdana">lovændringer og den nyeste praksis på området, ligesom der er foretaget</font></div><div><font face="Arial, Verdana">sproglige opdateringer, rettet fejl mv. Der er dog ikke tale om en mere</font></div><div><font face="Arial, Verdana">gennemgribende omskrivning af vejledningen.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Vejledning<br/>Høringsfrist: 20-04-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/52528Bekendtgørelse for Færøerne om godkendelse som adoptant2015-05-12T11:55:54ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p align="LEFT">
<strong><font size="2">Høring over udkast til bekendtgørelse for Færøerne om godkendelse som adoptant </font></strong></p><b><font size="2">
</font></b><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2"><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2"></font></font><p>Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender hermed vedhæftede udkast til bekendtgørelse for Færøerne om godkendelse som adoptant i høring. </p>
<p>Bekendtgørelsen er opdateret i forhold til varigheden af en godkendelse som adoptant samt godkendelseskrav til adoptanternes alder. Derudover er der foretaget øvrige ændringer for at bringe bestemmelserne i bekendtgørelsen i overensstemmelse med gældende ret i Danmark. </p>
<p><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2"><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2">Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på mail til familieret@sm.dk og npwi@sm.dk </font></font><strong><font size="2">senest mandag den 20. april 2015, inden kl. 12.</font></strong></p><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2"><font face="Lucida Sans,Lucida Sans" size="2"></font></font><p> </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 20-04-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/51518Ny betænkning ”Magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet” 2015-04-27T09:39:10ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Udvalget om magtanvendelse på anbringelsessteder for børn og unge (Magtanvendelsesudvalget) har nu afsluttet sit arbejde og afleveret sin betænkning til minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, Manu Sareen. </p><p>Magtanvendelse over for børn og unge er en yderst svær balancegang mellem hensynet til muligheden for at yde barnet eller den unge beskyttelse og omsorg og hensynet til barnets eller den unges integritet og selvbestemmelsesret. Regeringen ønsker derfor at sende udvalgets betænkning i en bred høring med henblik på at have det bedst mulige beslutningsgrundlag, når der skal tages stilling til den politiske opfølgning på magtanvendelsesområdet.</p><p>Magtanvendelsesudvalget blev nedsat i juni 2013 og har haft til opgave at afklare de etiske, juridiske, og praktiske grænsedragninger for anvendelse af magt over for børn og unge i døgntilbud, på opholdssteder og i plejefamilier. </p><p>Samtidig skulle udvalget beskrive udfordringerne i relation til brug af magt og komme med forslag til, hvordan et kommende regelsæt kan udformes. Opgaven for udvalget var bl.a. at afbalancere hensynet til børn og unges oplevelse af, at der foretages grænseoverskridende foranstaltninger i form af f.eks. begrænsninger i adgangen til at kommunikere ved hjælp af computer eller mobiltelefon, og de ansvarlige institutioners legitime interesse i, både af ordensmæssig, pædagogisk og sikkerhedsmæssig karakter, at fastsætte sådanne restriktioner. </p><p>Formålet med reglerne om magtanvendelse er at beskytte anbragte børn og unge mod unødvendig magtanvendelse. Udgangspunktet for den indsats, der gives efter serviceloven på børne- og ungeområdet, er, at indsatsen skal ske med respekt for barnets eller den unges integritet og selvbestemmelse. Reglerne beskriver således, i hvilke situationer der undtagelsesvist må anvendes magt. Magtanvendelse over for børn og unge anbragt på opholdssteder, åbne døgninstitutioner, delvis lukkede døgninstitutioner og sikrede døgninstitutioner må som udgangspunkt kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet og må aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk bistand. </p><p>Grænsedragningen mellem, hvad der er absolut påkrævet og ikke absolut påkrævet, kan imidlertid være svær at fastslå, og det forvaltes samtidig meget uensartet i de enkelte tilbud til børn og unge. Samtidig viser erfaringer fra bl.a. Folketingets Ombudsmands inspektionsbesøg på en række socialpædagogiske opholdssteder, at magtanvendelsesreglerne på børne- og ungeområdet fremstår uklare. </p><p>Til brug for udvalgets arbejde har et konsulentfirma gennemført en kortlægning af praksis for magtanvendelse over for anbragte børn og unge. Kortlægningen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejdere på anbringelsesinstitutioner og plejefamilier, fokusgrupper med deltagelse af medarbejdere fra anbringelsesinstitutioner samt kvalitative interviews med kommunale myndigheder og faglige eksperter på området. Kortlægningen omfatter bl.a. omfanget, karakteren og opfattelsen af fysisk magtanvendelse på døgninstitutioner, opholdssteder og i plejefamilier. Kortlægningen viser bl.a., at der af og til blandt medarbejderne på anbringelsesstederne opleves behov for – af hensyn til at kunne yde den fornødne omsorg for barnet eller den unge – at få yderligere indgrebsmuligheder, end hvad reglerne giver mulighed for i dag. Samtidig viser kortlægningen, at flere medarbejdere på de forskellige typer anbringelsessteder oplever, at det er svært at håndtere reglerne, og at der er behov for en tydeliggørelse af, hvornår der kan anvendes magt over for et barn eller en ung. </p><p>Diskussioner i udvalget har vist, at der kan være behov for at styrke bevidstheden om børns og unges rettigheder. Det er således udvalgets opfattelse, at børns og unges rettigheder ikke fremgår tilstrækkelig tydeligt af de gældende regler om magtanvendelse, hvilket medfører, at der er risiko for, at børns og unges rettigheder kan blive tilsidesat i praksis. På denne baggrund vurderer udvalget, at der i lovgivningen med fordel også kan være fokus på børns og unges rettigheder og ikke – som i dag - kun på hvilke indgreb i rettighederne, der skal være hjemmel til at foretage. </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Betænkning<br/>Høringsfrist: 19-05-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44403Lovforslag om klageadgang og kompetence m.v. på det familieretlige område 2015-04-15T07:44:10ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender hermed vedhæftede udkast til forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om klageadgang og kompetence m.v. på det familieretlige område (Ankestyrelsen som familieretlig klagemyndighed m.v.) i høring.</font></div><div></div><div><font face="Arial, Verdana">Det overordnede formål med lovforslaget er:</font></div><div><font face="Arial, Verdana">• At afskaffe Familieretsafdelingens departementale status således, at Familieretsafdelingen får samme organisatoriske status som resten af Ankestyrelsen. Dette sker ved at ændre klageadgangen i relation til de sager på det familieretlige område, hvor ministeren i dag er klageinstans, således at disse sager ikke længere kan påklages til ministeren, men derimod til Ankestyrelsen som en selvstændig myndighed og ved at ændre visse kompetencebestemmelser i den familieretlige lovgivning således, at det ikke er ministeren, men derimod Ankestyrelsen, der behandler visse familieretlige sager.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">• At give mulighed for, at Ankestyrelsen kan beslutte at behandle principielle eller generelle familieretlige sager på et møde med udvidet votering, hvor der deltager beskikkede medlemmer (lægfolk).</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Med lovforslaget ændres der ikke på, hvilke opgaver Ankestyrelsen fremover skal varetage på det familieretlige område i forhold til i dag. Forslagene i lovforslaget vil alene afskaffe Familieretsafdelingens departementale status.</font></div><div></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 19-02-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44381Lovforslag om modernisering af adoptionsloven – et nyt adoptionssystem2015-04-15T07:09:29ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender hermed vedhæftede udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (modernisering af adoptionsloven – et nyt adoptionssystem) i høring.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Det overordnede formål med lovforslaget, der udmønter den politiske aftale af 2. oktober 2014 om et nyt adoptionssystem, er at fremtidssikre den internationale adoptionsformidling til Danmark og understøtte den nødvendige stabilitet i adoptionssystemet, samtidig med at sikkerheden i forhold til de adoptioner, der gennemføres, øges. Forslaget skal dermed også være med til at understøtte gode vilkår for de børn, der kommer til Danmark.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Der sker således en nytænkning af systemet med fokus på at udnytte de kompetencer, der allerede findes på området for international adoption, bedst muligt og sådan, at placeringen af opgaver hos henholdsvis centralmyndighed og adoptionsformidlende organisation afspejler den ekspertise, der findes de respektive steder. Derved styrkes varetagelsen af det enkelte adoptionsforløb og af området som sådan.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Lovforslaget præciserer betingelserne for at få tilladelse til at yde international adoptionshjælp. Samtidig begrænser forslaget adgangen for en adoptionsformidlende organisation til at yde hjælpearbejde, sådan at der alene kan ydes hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælp.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Lovforslaget flytter kompetencen til at tage stilling til, om et adoptionsforløb kan fortsætte, når der er anvist et barn til adoption til adoptionsansøgere, fra adoptionsformidlende organisationer til Ankestyrelsen, sådan at det i alle tilfælde er staten, der tager stilling.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Samtidig samles tilsynet med adoptionsformidlende organisationer hos én myndighed, Ankestyrelsen. Endvidere skaber lovforslaget tydelig hjemmel til at sikre informationer til brug for tilsynet, ligesom der opstilles nogle minimumskrav til måden, hvorpå tilsynet udføres, i form af krav om uanmeldte tilsynsbesøg hos en adoptionsformidlende organisation og sagsgennemgange. Lovforslaget opregner </font>endvidere de reaktionsmuligheder, der er knyttet til tilsynet. Tilsynet gøres tilgængeligt for offentligheden gennem offentliggørelse af en årsberetning.</div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Med lovforslaget gøres adoptionsrådgivning til en adoptivfamilie umiddelbart før og efter, at et barn tager ophold hos en adoptant, obligatorisk, og adgangen til adoptionsrådgivning i øvrigt fastsættes ved lov.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Eventuelle bemærkninger til lovforslaget bedes sendt til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på mail til familieret@sm.dk og hbo@sm.dk senest onsdag den 11. februar 2015, inden kl. 12.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede på telefonnummer 61 33 76 47.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Med venlig hilsen</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Henriette Braad Olesen</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 11-02-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42178Bekendtgørelse om forlængelse af dispensation for plejehjem2015-04-10T11:39:06ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p>Bekendtgørelsen forlænger af den nuværende dispensation i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, om,
at de plejehjem og beskyttede boliger, der har fået opsagt driftsaftalen med en
kommune eller region, kan indgå aftale med én eller flere kommuner eller
regioner om brug af plejehjemspladserne og de beskyttede boliger indtil den 1.
juli 2017.</p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 05-12-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/49470Vejledning om ændring af vejledning nr. 5 og 6 til serviceloven2015-04-07T08:15:43ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold fremsender hermed udkast til henholdsvis vejledning om ændring af vejledning om særlig støtte til voksne (vejledning nr. 5 til serviceloven) og vejledning om ændring af vejledning om hjælpemidler biler, boligindretning mv. (vejledning nr. 6 til serviceloven) i høring.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Vejledningsændringerne indeholder præciserende beskrivelser af, hvordan ledsageordningen, jf. servicelovens § 97, og hjælp til anskaffelse af hjælpemidler, jf. servicelovens § 112, kan understøtte forældre med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse i deres varetagelse af forældrerollen.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold skal anmode om, at eventuelle bemærkninger sendes senest 5. maj 2015 kl. 10 til ckrj@sm.dk.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Vejledning<br/>Høringsfrist: 05-05-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/41126Bekendtgørelse om takster efter serviceloven2015-03-26T09:50:28ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Baggrunden for den nye bekendtgørelse er Folketingets vedtagelse af lov nr. 722 af 26. juni 2014 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love. Loven følger op på evalueringen af kommunalreformen vedrørende det mest specialiserede socialområde og den mest specialiserede specialundervisning m.v.</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Med loven har ministeren fået hjemmel til at fastsætte fælles regler om bereg-ning af takster for kommunale, regionale og private tilbud med de forskelle, der følger af forskellene i de forskellige driftsherretypers budget- og andre sty-ringsmæssige forudsætninger.</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Formålet med de nye takstregler er at forbedre incitamenterne til effektiv drift, sikre gennemsigtighed og sammenlignelighed på tværs af private, kommunale og regionale tilbud, herunder øget sammenhæng mellem ydelsesbeskrivelser og takst/pris, samt understøtte udbuddet af særligt specialiserede tilbud. Forslagets indhold hviler på afrapporteringen fra underarbejdsgruppen om evaluering af kommunalreformen (December 2012).</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 24-11-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/45416Lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik 2015-03-26T09:40:45ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Lovforslaget indeholder følgende elementer:</p><p>1. Reduktion af egenbetalingen fra 800 kr. til 600 kr. for personer på 25 år eller derover, som ikke er omfattet af de laveste ydelser efter kontanthjælpsreformen. Dermed er egenbetalingsgrænsen ens for alle.</p><p>2. Forhåndsgodkendelse af tandbehandling, som overstiger 10.000 kr., sikres i 2 måneder.</p><p>3. Opsøgende indsats over for de mest udsatte borgere i målgruppen, som er omfattet af lov om aktiv socialpolitik § 82 a. </p><p>4. Evaluering af ordningen et år efter de nye reglers ikrafttræden.</p><p>Forslaget forventes fremsat i Folketinget i ultimo marts eller primo april 2015.</p><p><p> </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 09-03-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42242To bekendtgørelser om hjemmehjælp2015-03-25T10:22:29ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Vedhæftet sendes i elektronisk form bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84 og bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86 som relaterer sig til forslag til lov om ændring af lov om social service (Rehabiliteringsforløb og hjemmehjælp m.v.) (L25).</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84 er ændret, da kommunalbestyrelsen efter L 25 ikke længere kan opkræve betaling for personaleomkostninger for midlertidig hjælp efter § 83, stk. 1, nr. 1 og 2. </font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">I bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86 omfattes rehabiliteringsforløb efter L 25 af kommunalbestyrelsens forpligtelse til mindst én gang årligt at udarbejde en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp m.v. og træning.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Bekendtgørelsernes ikrafttræden er betinget af vedtagelse af forslag til lov om ændring af lov om social service (Rehabiliteringsforløb og hjemmehjælp m.v.) (L25). </font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">For overskuelighedens skyld sendes høring af bekendtgørelserne med ændringsmarkering i de gældende bekendtgørelser nr. 343 af 26. marts 2013 og nr. 342 af 26. marts 2013.</font></div><div></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 10-12-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/12826Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 842015-03-25T09:38:26ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p>Ændringsbekendtgørelsen er en udmøntning af den udvidede bemyndigelsesbestemmelse til indenrigs- og socialministeren som følge af vedtagelse af L163, forslag til lov om ændring af lov om social service (loft over egenbetaling for madservice i plejeboliger m.v.) den 19. maj 2009. Lovforslag L163 fremsattes 11. marts 2009 som udmøntning af finanslovsaftalen for 2009 om at sikre modtageren et loft over egenbetalingen på madserviceordninger med ikrafttræden pr. 1. juli 2009.
Med vedtagelsen af lovforslaget indføres et prisloft på 3.000 kr. pr. måned over modtagerens egenbetaling for madservice efter lov om social service § 83 i plejebolig og plejehjem, tilbud efter lov om social service §§ 107 og 108 og lignende boligenheder, hvortil der er knyttet omsorgs- og servicefunktioner med tilhørende personale. Der er tale om madservice som en døgnplejeydelse, borgeren visiteres til af den kommunale myndighed. Der blev afsat 62 mio. kr. i 2009 og 124 mio. kr. årligt i 2010 og 2011 fra kvalitetspuljen.
Indenrigs- og socialministerens bemyndigelse til fastsættelse af regler om betaling for tilbud efter kapitel 16 i lov om social service, herunder § 83, har hjemmel i § 161 i lov om social service. Det er denne bemyndigelse, der med vedtagelsen af lovforslaget er udvidet, således at indenrigs- og socialministeren i betalingsbekendtgørelsen kan fastsætte en maksimal beløbsgrænse for, hvor meget kommunalbestyrelserne kan opkræve i betaling for madservice hos ovennævnte modtagergruppe.
Loftet fastsættes dermed i bekendtgørelse nr. 616 af 15. juni 2006 om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84 (Betalingsbekendtgørelsen).</p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 08-06-2009<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/40033Bekendtgørelser om social pension2015-03-23T11:42:55ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><font face="Arial, Verdana" size="2">Hermed sendes udkast til ny bekendtgørelse om social pension (Førtidspension og folkepension) og ny bekendtgørelse om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. i høring. Ændringer i forhold til de gældende bekendtgørelser er markeret i teksten.</font><div><font face="Arial, Verdana" size="2"></font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Bekendtgørelserne er revideret som følge af ny lovgivning om anvendelse af indkomstregisteret og indeholder desuden regler om et standardfradrag for husholdningsforbrug ved beregning af varmetillæg.</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2"></font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">I forhold til gældende bekendtgørelser er der foretaget ændringer som følge af lov nr. 574 af 10. juni 2014 om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pension og boligstøtte m.v.). I henhold til en bemyndigelse i loven er der i bekendtgørelserne fastsat regler om fordeling af selvstændiges indkomster ved opgørelse af indkomstgrundlaget for pension.</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2"></font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">I udkastet til bekendtgørelserne er der i reglerne om varmetillæg fastsat et standardfradrag for det almindelige husholdningsforbrug, som grundlaget for beregning af varmetillæg skal reduceres med, hvis boligen opvarmes med samme energiform i form af el eller gas, som anvendes ved det almindelige husholdningsforbrug. Dette vil sikre en mere ensartet behandling af pensionister, som modtager varmetillæg, og samtidig give en mere enkel og effektiv administration af reglerne.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 14-10-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42269Lovforslag om styrket indsats for kvinder på krisecentre2015-03-23T09:26:34ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2015. </font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til udvidelse og styrkelse af den eksisterende rådgivningsordning for kvinder med børn på krisecentre, der følger af servicelovens § 109, stk. 4. Der er endvidere enighed om at indføre en orienteringspligt for boformerne i servicelovens §§ 109 (kvindekrisecentre) og 110 (forsorgshjem, herberger mv.).</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde indledende og koordinerende rådgivning til alle kvinder, der tager ophold på en boform efter servicelovens § 109, hvor det i dag kun er kvinder med børn, der skal have tilbud om rådgivning. Det foreslås, at kommunen pålægges at iværksætte en indledende rådgivning så tidligt som muligt efter orientering om optagelse i boformen, der skal introducere kvinden til koordinerende rådgivning vedrørende bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen mv. samt skabe kontakt mellem kvinden og en medarbejder, der varetager den koordinerende rådgivning. Endelig præciseres det, at den koordinerende rådgivning skal iværksættes senest, når forberedelsen til udflytning fra boformen påbegyndes.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Derudover indebærer lovforslaget, at boformer efter servicelovens §§ 109 (kvindekrisecentre) og 110 (forsorgshjem, herberger mv.) forpligtes til senest tre hverdage efter afgørelse om optagelse i boformerne at give en orientering herom til kommunalbestyrelsen i den kommune, der efter serviceloven har pligt til at yde hjælp til borgeren. Det foreslås endvidere, at der for boformerne indføres en pligt til i forbindelse med udskrivning fra boformerne, dog senest tre hverdage herefter, at give en orientering herom til kommunalbestyrelsen.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Hermed sendes lovforslaget i høring.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold skal anmode om at modtage eventuelle kommentarer til lovforslaget snarest og senest onsdag den 17. december 2014 kl. 16.00.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Høringssvarene skal sendes elektronisk til udcivfam@sm.dk samt c.c. mego@sm.dk. Eventuelle spørgsmål kan rettes til Mai Emilie Gori på telefon 41851148.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 17-12-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42171Lovforslag om tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrugere m.v.2015-03-19T13:51:44ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p align="LEFT"><font size="2">Med lovforslaget foreslås det at forpligte kommunerne til at iværksætte tilbud om anonym, ambulant behandling til personer, der har et stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer, og som ellers ikke kan forventes at ville have opsøgt behandlingssystemet. </font></p><p> <font size="2">Der er i forbindelse med de økonomiske forhandlinger med KL foretaget justeringer i forhold til det tidligere udkast til lovforslag om anonym stofmisbrugsbehandling, hvorfor der hermed sendes et revideret udkast i fornyet høring.</font></p><font size="2"></font><p align="LEFT">Det reviderede udkast til lovforslag om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling viderefører en række kernelementer fra forsøgsprojektet; sikret anonymitet, nem og diskret adgang til den indledende kontakt og diskret adgang til behandlingen, samt gruppebehandling som metodisk tilgang i behandlingen. </p><p>Dernæst foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal indgå aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrug, hvoraf mindst ét tilbud skal være beliggende uden for kommunen. </p><p>Borgeren henvender sig via hjemmeside eller telefonisk og oplyses om mulighederne for at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om mulighederne for at forblive anonym igennem et behandlingsforløb. </p><p>Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling på baggrund af en afklarende samtale med borgeren, hvorefter borgeren henvises til de tilbud, der er indgået aftale med. Der foreslås mulighed for delegation af afgørelseskompetence til de leverandører, som kommunalbestyrelsen indgår aftale med. Hermed kan den enkelte kommunalbestyrelse beslutte at give mulighed for, at borgeren alene skal i kontakt med en leverandør af tilbud om anonym, ambulant behandling forud for samt i forbindelse med, at der skal træffes afgørelse om behandling. </p><p align="LEFT"> </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 16-12-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42189Lovforslag om netværksplejefamilier og anbringelsessted2015-03-19T11:58:44ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Lovforslaget udmønter dele af aftalen om at styrke plejefamilieområdet, som er en del af satspuljeaftalen for 2015-2018. Lovforslaget indeholder to hovedelementer:</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2"></font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Lovforslagets første del skal sikre, at netværksplejefamilier og familier, der har adopteret et barn eller ung, der tidligere har været anbragt i pleje i familien, får den fornødne faglige støtte. Denne støtte ligger udover den efteruddannelse og supervision, som netværksplejefamilier i forvejen modtager, og udover den faglige støtte, som kommende adoptivfamilierne modtager frem mod adoptionen. Formålet er at sikre, at familierne får den nødvendige rådgivning og vejledning med udgangspunkt i familiens og barnets eller den unges aktuelle støttebehov.</font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2"></font></div><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Lovforslagets anden del skal styrke børn og unge-udvalgets afgørelseskompe-tence i afgørelser om ændring af anbringelsessted i tilfælde, hvor forældremyn-dighedsindehaveren og den unge ikke vil samtykke til flytningen. Det sker ved at flyttet afgørelseskompetencen fra forvaltningen til børn- og ungeudvalget i sager om ændring af anbringelsessted uden samtykke. Lovforslaget sætter desuden alderen for samtykke fra barnet ned fra 15 år til 12 år. </font></div><div></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 15-12-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/45414Bekendtgørelse om dagtilbud 2015-03-18T12:46:51ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Baggrunden for den nye bekendtgørelse
er vedtagelsen af lov nr. 1523 af 27. december 2014 om ændring af
dagtilbudsloven, lov om individuel boligstøtte, lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Anvendelse
af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af økonomisk fripladstilskud m.v.).</p>
<p>I bekendtgørelsens §§ 26-37 fastsættes
bl.a. regler om genberegning, omberegning og efterregulering. For en uddybende
gennemgang af de nye regler henvises til vedlagte udkast til
orienteringsskrivelse.</p>
<p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 04-03-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42315Lovforslag om overførsel af myndighedsområder til Udbetaling Danmark2015-02-27T07:47:01ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Dette lovforslag udmønter to elementer i aftalen for kommunernes økonomi for 2015.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Det første hovedelement er forslaget om at overflytte administrationen af en række opgaver fra kommunerne </font>til Udbetaling Danmark.</div><div><font face="Arial, Verdana">Det fremgår af aftalen om kommunernes økonomi for 2015, at regeringen og KL er enige om, at </font>myndighedsansvaret for efterlevelseshjælp, begravelseshjælp, internationale sygesikringssager, fleksydelse og delpension overflyttes til Udbetaling Danmark. Denne del af aftalen forslås udmøntet jf. lovforslagets afsnit 4.</div><div><font face="Arial, Verdana">Det andet hovedelement i lovforslaget er forslaget om at oprette en dataenhed.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Det fremgår af aftalen om kommunernes økonomi for 2015, at regeringen og KL er enige om at etablere en </font>enhed i regi af Udbetaling Danmark, der skal sikre et bedre grundlag og forpligtende samarbejde vedrørende kontrol med sociale ydelser, herunder på de kommunale ydelsesområder. Dette skal fx ske</div><div><font face="Arial, Verdana">gennem bedre brug af data samt et tættere samarbejde mellem myndigheder, herunder også internationalt.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 16-01-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/45442Bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud2015-02-26T14:15:31ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Folketinget har netop vedtaget lovforslag L 111 om kontantydelse. Lov om kontantydelse træder i kraft den 1. marts 2015.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">I overensstemmelse med forudsætningerne i lovforslaget foreslås i bekendtgørelsens § 1, som nr. 22 fastsat, at reglerne i af bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og refusion på visse områder inden for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds, Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Undervisningsministeriets ressortområder skal gælde for refusion efter loven. Refusionen vil være til disposition for kommunerne den sidste bankdag inden den 16. i hver af kvartalets måneder, jf. nyt nr. 9 i § 57, stk. 6.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Tilbud efter kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til personer med ret til kontant-ydelse er tilføjet i § 35, stk. 1 og 2.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Herudover foretages konsekvensrettelser (ændrede paragrafhenvisninger) i § 35, stk. 1 og 3, § 47, stk. 1 og 3, samt § 57, stk. 2, nr. 9, som følge af lov nr. 1364 af 23. december 2014 (Reform af beskæftigelsesindsatsen, et fælles og intensiveret kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket rådighed og målretning af virksomhedsrettede tilbud m.v.). Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer i bekendtgørelsen.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 26-03-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/45441Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven2015-02-26T13:10:05ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Høringen vedrører udkast til ændring af vejledning nr. 9441 af 24. juni 2014 om hjælp og støtte efter serviceloven (vejledning 2 til serviceloven), som følge af:- Lov nr. 1524 af 27. december 2014 om lov om ændring af lov om social service om rehabiliteringsforløb og hjemmehjælp m.v., samt- bekendtgørelse nr. 1575 af 27. december 2014 om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86, og- bekendtgørelse nr. 1576 af 27. december 2014 om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.</p><p>Ændringerne vedrører primært servicelovens § 83, et nyt kapitel om servicelovens § 83 a, sletning af kapitlet om fast kontaktperson, som er ophævet med § 89, stk. 2, og ændring af afsnittet om betaling, da der ikke længere kan opkræves betaling for midlertidig personlig og praktisk hjælp.Derudover er der konsekvensrettelser i andre kapitler, samt mindre opdateringer. Vejledningen vedlægges med ændringsmarkeringer.</p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Vejledning<br/>Høringsfrist: 26-03-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44342Beslutningsforslag om ratifikation af den vaglfrie protokol til FN's børnekonvention2015-02-25T12:42:26ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender hermed udkast til beslutningsforslag om Danmarks ratifikation af den valgfri protokol til FN's konvention om barnets rettigheder i høring. </p><p>Dansk ratifikation af den valgfri protokol giver enkeltpersoner og grupper af enkeltpersoner mulighed for at klage til FN's komité vedrørende barnets rettigheder, hvis de finder, at Danmark har krænket en eller flere bestemmelser i konventionen. Det er en forudsætning for, at komitéen kan behandle en klage, at en række betingelser er opfyldt, herunder at alle nationale retsmidler skal være udtømt. </p><p>Beslutningsforslaget indeholder en beskrivelse af protokollens bestemmelser samt en gennemgang af komitéens kompetence til at modtage og behandle klager og dens undersøgelsesprocedurer.</p><p> </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 19-01-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42289Lovforslag om nye principper for tildeling af serviceydelser til voksne2015-02-06T10:53:58ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div>Med lovforslaget foreslås en tydeliggørelse af formålet med hjælpen efter service-loven. Desuden foreslås, at servicelovens bestemmelser rettet mod voksne med funktionsnedsættelse og/eller sociale problemer bygges op omkring en målgruppe-tilgang med følgende tre målgruppeafgrænsninger med tilhørende ydelser og til-bud:</div><div></div><div><font face="Arial, Verdana">• Borgere med lette funktionsnedsættelser eller lettere sociale problemer el-ler borgere, som er i risiko for at udvikle lette funktionsnedsættelser eller lettere sociale problemer, hvor risikoen for forværring af funktionsnedsæt-telsen/de sociale problemer eller risikoen for at udvikle sådanne vil kunne forebygges med en tidlig, forebyggende indsats.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Indsatserne vil give kommunalbestyrelsen mulighed for at kunne vælge at sætte ind med tidlig, forebyggende hjælp i form af generelle tilbud med fo-rebyggende og aktiverende sigte, gruppebaserede tilbud, støtte til befor-dring samt forbedret samarbejde med civilsamfundet og den frivillige sek-tor.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">• Borgere med få, afgrænsede og relativt enkle hjælpebehov, hvor der ikke er behov for at iværksætte en udredning af borgerens behov. Det vil sige bor-gere, hvor funktionsnedsættelsen er åbenbar, og hjælpebehovet relativt entydigt.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Ud over de ydelser, der kan gives som led i en tidlig, forebyggende indsats, omfatter hjælpen til denne gruppe borgere hjælpemidler og forbrugsgoder, herunder reparation og genbevilling af hjælpemidler og tidsbegrænset til-deling af hjælpemidler og forbrugsgoder samt personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">For hjælpemidler og forbrugsgoder foreslås det, at de nugældende regler videreføres uændret i forhold til tildeling af støtte, men at der gives mulig-hed for forenklet sagsbehandling og standardisering af den udmålte støtte. For personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v. foreslås det, at de nugæl-dende regler videreføres uændret.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">• Borgere med særlige sociale problemer eller en varig og/eller betydelig funktionsnedsættelse, som har komplekse og betydelige problemstillinger og dermed brug for en særlig social indsats.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Ud over de ydelser, som kan gives som led i en tidlig, forebyggende indsats, samt personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v., hjælpemidler og forbrugs-goder, omfatter hjælpen til denne gruppe borgere ydelser, der har karakter af omfattende hjælp. Herunder foreslås dels en række ydelser samlet i en tilbudsvifte, hvor der kan ske hel eller delvis substitution mellem ydelserne, f.eks. socialpædagogisk bistand og midlertidige botilbud, dels nogle ydelser uden for tilbudsviften, hvor der ikke kan ske substitution mellem ydelserne, f.eks. borgerstyret personlig assistance og ledsagelse.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">En afgørelse om ydelser i form af omfattende hjælp fra såvel tilbudsviften som ydelser udenfor forudsætter en udredning af borgeren samt en hand-leplan, som skal indeholde mål for indsatsen samt løbende opfølgning med henblik på at vurdere, om indsatsen for borgeren fortsat er den rette. Hver-ken udredning eller handleplan skal være mere omfattende end formålet tilsiger.</font></div><div><font face="Arial, Verdana">Helt uden for ydelserne tildelt i forhold til de tre målgrupper ligger en række ydel-ser og tilbud efter serviceloven, som ikke kan indgå i den ovenfor foreslåede opde-ling. Det drejer sig om ydelser og tilbud, hvor der ikke forudsættes forudgående visitation fra kommunalbestyrelsen og ydelser, der er rettet mod pårørende eller mod alle borgere generelt. Disse ydelser foreslås videreført uændret.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">De foreslåede ændringer i serviceloven vil medføre et behov for konsekvensæn-dringer i anden lovgivning. Forslag til disse konsekvensændringer er aktuelt under udarbejdelse og vil blive medtaget i lovforslaget ved fremsættelsen for Folketinget.</font></div><div></div><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold skal anmode om eventuelle bemærkninger senest mandag den 19. januar 2015 kl. 10.00 til tha@sm.dk.</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 19-01-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/41098Lovforslag om lempelse af betingelserne for adoption uden samtykke2015-01-28T14:35:17ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana" size="2">Det overordnede formål med lovforslaget er at styrke intentionerne om at skabe stabilitet og kontinuitet i anbragte børns opvækst gennem adoption uden samtykke. Senest er reglerne om adoption uden samtykke lempet i 2009. Siden ændringen er der imidlertid kun gennemført ganske få adoptioner uden samtykke. Det er derfor vurderingen, at adoption uden samtykke som indsats i forhold til udsatte børn ikke anvendes i den grad, der reelt er grundlag og behov for og dermed heller ikke i overensstemmelse med intentionerne bag lovændringen i 2009.</font></div><div>Efter den gældende adoptionslov kan et anbragt barn bortadopteres uden forældrenes samtykke, hvis det er godtgjort, at forældrene varigt er uden evne til at drage omsorg for barnet. Der sondres mellem børn under 1 år og børn, der har været anbragt i mere end 3 år. For de små børn gælder, at det er en betingelse for bortadoption, at forældrene ikke vil være i stand til at spille en positiv rolle for barnet i forbindelse med samvær.</div><div>Lovforslaget indebærer konkret, at betingelserne for at gennemføre en adoption uden samtykke fra forældrene lempes, sådan at det skal være ”sandsynliggjort” – og ikke som efter gældende ret ”godtgjort” – at forældrene varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet. </div><div>Lovforslaget indebærer desuden, at reglerne for at adoptere børn under 1 år lempes, så sondringen i den gældende lovtekst mellem børn under 1 år, og børn der har været anbragt uden for hjemmet i mere end 3 år, fjernes.</div><div>I forlængelse heraf ændres reglerne for fastsættelse af samvær med den oprindelige slægt efter adoptionen, så det også bliver muligt i helt særlige tilfælde at få fastsat samvær eller anden kontakt mellem et barn og dets oprindelige slægt, herunder forældrene, hvis det er bedst for barnet, selvom forældrene ikke har haft dette forud for adoptionen. Det betyder, at de små børn også bliver omfattet af bestemmelsen.</div><div>Efter forslaget vil også muligheden for at gennemføre en adoption uden samtykke til plejeforældre blive lempet, så en adoption kan gennemføres, når barnet har fået en sådan tilknytning til plejefamilien, at det ville være skadeligt for barnet at bryde denne. </div><div>Herudover indeholder forslaget nogle processuelle ændringer, der skal smidiggøre sagsbehandlingen, uden at der slækkes på de gældende retssikkerhedsgarantier.</div><div></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 13-11-2014<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44417Lovforslag om målrettet rådgivning til voksne i risiko for radikalisering2015-01-28T14:13:55ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><font face="Arial, Verdana">Formålet med lovforslaget er at styrke kommunalbestyrelsens forebyggende rådgivningsindsats i lov om social service til også specifikt at omfatte den målgruppe af personer over 18 år, der er i risiko for at blive radikaliseret, eller som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer og grupperinger, i form af målrettet rådgivning og opsøgende og kontaktskabende arbejde samt som led i rådgivningsforpligtelsen at henvise til nødvendige støtteforanstaltninger med henblik på at sikre en fremadrettet indsats i forhold til den pågældende borger, der styrker dennes fremtidsmuligheder for at træffe og gennemføre beslutninger ud fra egne ønsker og livsforhold.</font></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Lovforslag<br/>Høringsfrist: 25-02-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44415Retsvirkningslovsudvalgets betænkning ”Ægtefællers Økonomiske Forhold”2015-01-28T10:51:04ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><div><font face="Arial, Verdana">Med afleveringen af betænkningen ”Ægtefællers Økonomiske Forhold” til socialminister Manu Sareen har Retsvirkningslovsudvalget afsluttet sit arbejde med forslag til modernisering af reglerne om formueforholdet mellem ægtefæller.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Retsvirkningslovsudvalget havde til opgave at foretage en samlet gennemgang af reglerne om ægtefællers formueforhold og overveje, om reglerne bør ændres.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Den gældende lov om ægtefællers formueforhold (retsvirkningsloven) er fra 1925. Loven indeholder bestemmelser om, at ægtefæller ved separation, skilsmisse og død skal dele deres formue lige. Siden lovens gennemførelse er den kun ændret på enkelte punkter. Det drejer sig navnlig om udvidelse af adgangen til at aftale, at formue kan holdes uden for ligedelingen (særeje) og retten til at holde alle rimelige pensioner uden for ligedelingen.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Disse ændringer afspejler imidlertid ikke fuldt ud samfundsudviklingen og ændringen af familiemønstrene siden 1925, hvor en hustru i overensstemmelse med datidens familiemønster ofte var hjemmearbejdende og uden formue. Der er således generelt sket en ligestilling mellem ægtefæller, og samtidig har skilsmissehyppigheden været stigende.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Betænkningen indeholder forslag til en ny lov om ægtefællers formueforhold. Omdrejningspunktet i lovforslaget er reglerne om, hvordan ægtefæller deler deres formue ved separation, skilsmisse og død. Udvalget foreslår, at den gældende ordning med ligedeling af formuen opretholdes. Udvalget foreslår dog, at ligedelingen ikke skal gælde fuldt ud ved ægteskaber af kortere varighed, eller at den formue, som ægtefællerne havde ved indgåelsen af ægteskabet, skal kunne holdes uden for ligedelingen. Samtidig foreslår udvalget, at arv og gave skal kunne holdes uden for ligedelingen. Et medlem af udvalget foreslår gældende ret opretholdt med visse moderniseringer.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Til brug for sine overvejelser har udvalget gennemført en undersøgelse af befolkningens holdning til deling af ægtefællers formue ved separation og skilsmisse. Denne undersøgelse tyder på, at der i befolkningen er betydelig tilslutning til princippet om ligedeling af ægtefællernes formuer ved separation og skilsmisse, men at der også er mange, der har sympati for, at det, som ægtefællerne ejede før ægteskabets indgåelse, skal holdes uden for ligedelingen.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Udvalget foreslår endvidere opretholdelse af reglerne om, at ægtefæller ved ægtepagt kan aftale, at deres formue – eller dele af den – skal kunne holde uden for ligedelingen (særeje). Udvalget foreslår dog, at disse regler sammen med de øvrige regler i retsvirkningsloven moderniseres og forenkles.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Udvalget havde også til opgave at overveje muligheden for at skabe adgang til en hurtig, eventuel midlertidig, afgørelse om den ene ægtefælles ret til brug af den fælles bolig efter samlivsophævelse, herunder også i tilfælde hvor dette vil indebære, at boligen overlades til den ægtefælle, der ikke ejer den. Udvalget har i betænkningens kapitel 20 anført, at der principielt bør være adgang til at træffe midlertidige boligafgørelser. Udvalget har dog samtidig påpeget en række principielle og komplicerede problemstillinger ved etableringen af en sådan ordning, herunder også i forhold til spørgsmål om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. På den baggrund, og idet en sådan regulering næppe vil have et stort anvendelsesområde, er det ministeriets foreløbige indstilling, at der ikke er grundlag for etablering af en sådan.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Det bemærkes, at en ordning om midlertidige boligafgørelser ikke har sammenhæng med udvalgets forslag til nye regler om ægtefællers formueforhold.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Det bemærkes, at lovforslag baseret på betænkningen vil blive sendt i sædvanlig høring inden fremsættelse for Folketinget.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Ministeriet skal anmode om bemærkninger til betænkningen senest mandag den 2. marts 2015. Bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til lth@sm.dk med kopi til familieret@sm.dk.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Spørgsmål om denne høring kan rettes til undertegnede.</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Med venlig hilsen</font></div><div><font face="Arial, Verdana"></font></div><div><font face="Arial, Verdana">Lars Thøgersen</font></div></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Betænkning<br/>Høringsfrist: 02-03-2015<br/>Status: Arkiv<p/>https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/41150Bekendtgørelse og vejledninger om adoption2015-01-05T09:41:26ZMinisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdhttp://www.sm.dk/<p><p>Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender hermed følgende udkast til administrative forskrifter i høring:</p><p>• Bekendtgørelse om adoption</p><p>• Vejledning om adoption</p><p>• Vejledning om frigivelse af børn til national adoption</p><p>• Vejledning om vurdering af adoptionsansøgeres fysiske og psykiske helbredsforhold</p><p>Forskrifterne er opdateret som følge af det endnu ikke vedtagne lovforslag nr. 26 om forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Adgang for samlevende til at adoptere sammen), der forventes at træde i kraft den 1. januar 2015. Vejledningen om frigivelse af børn til national adoption er desuden opdateret i forhold til lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige andre love (medmoderskab m.v.). Endelig er forskrifterne opdateret i forhold til, at adoptionslovens § 8 a blev ophævet ved lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige andre love (medmoderskab m.v.), da de hidtidige bestemmelser har fundet anvendelse på børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning før den 1. december 2013, hvis statsforvaltningen inden 3 måneder efter barnets fødsel har modtaget samtykke til adoption fra barnets mor. </p></p><p>Myndighed: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold<br/>Type: Bekendtgørelser<br/>Høringsfrist: 27-11-2014<br/>Status: Arkiv<p/>