Bekendtgørelsen
udmønter lovforslag (L 180) om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Indfasning
af kvælstof til akvakulturerhvervet). L 180 blev fremsat den 25. februar 2021
og er fortsat under behandling i Folketinget. Den endelige ikrafttrædelse af
bekendtgørelsen forudsætter, at lovforslaget vedtages. Bekendtgørelsen sendes
dog i høring nu af hensyn til en forventet samlet ikrafttrædelse af
bekendtgørelse og lovforslag 1. juli 2021, som er nødvendig, idet ordningen
afsluttes sammen med vandområdeplanerne 2015-2021.
Bekendtgørelsen
skaber mulighed for, at miljø- og ressourceeffektive dambrug kan tildeles
kvælstof fra en kvælstofpulje på i alt 80 ton, og dermed øge deres produktion
af fisk. Ved miljø- og ressourceeffektive dambrug forstås, at dambruget skal
have en emissionsbaseret miljøgodkendelse og som minimum have rensegrader på 50
% på kvælstof, 65 % på fosfor og 75 % på organisk materiale. Derudover skal
dambruget også som minimum have en recirkulering af vand på 70 %. Traditionelle
dambrug, som ønsker adgang til puljen, vil således skulle opnå en
emissionsbaseret miljøgodkendelse med minimum de ovenfor angivne rensegrader og
recirkulering i forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelse.
Det
vil være godkendelsesmyndigheden, som i forbindelse med en konkret
godkendelsesbehandling, skal ansøge Miljøstyrelsen om adgang til kvælstof fra
puljerne. Der kan maksimalt ansøges om og gives tilladelse til 35 ton kvælstof
pr. anlæg. Miljøstyrelsen vil herefter have mulighed for at give tilladelse til
brug af kvælstof fra en kvælstofpulje på i alt 80 ton. De 80 ton kvælstof, der
kan gives tilladelse til under ordningen, er indregnet i de gældende
vandområdeplanerne 2015-2021. Ved fordelingen af kvælstof i vandområdeplaner,
som fremgår af bekendtgørelsens bilag 2, er der ikke skelet til indsatsbehovet
i de enkelte vandområder, da fordelingen er sket ud fra en række tidligere
fastsatte principper. I forbindelse med placeringen er der i dosering af
indsatser i vandområdeplanerne 2015-2021 taget højde for det ekstra kvælstof. Dette skal sikre, at
udledningen ikke fører til forringelse af overfladevand. Der er derfor
ikke mulighed for at omfordele kvælstoffet til andre vandområder eller give
tilladelse til kvælstof, der ligger ud over den mængde som angivet i bilag 2
for de enkelte vandområder.
Godkendelsesmyndigheden vil i sidste ende skulle træffe
afgørelse om miljøgodkendelse, men er forpligtet til at lægge Miljøstyrelsens tilladelse
til grund ved udformning af vilkåret om maksimalt tilladt udledning af kvælstof
i miljøgodkendelsen. Dette under forudsætning af, at alle øvrige betingelser
for at opnå en miljøgodkendelse er opfyldt, herunder i forhold til udledning af
fosfor, organisk materiale, medicin og hjælpestoffer m.v. Miljøstyrelsens tilladelse
til brug af kvælstof fra kvælstofpuljen efter denne ordning vil bortfalde, hvis
godkendelsesmyndigheden ikke har truffet afgørelse om miljøgodkendelse senest 3
år efter den dag, hvor Miljøstyrelsen har truffet sin afgørelse. Hertil gælder
en særlig regel, hvis miljøgodkendelsen hjemvises af Miljø- og
Fødevareklagenævnet til fornyet behandling. Endvidere kan der i særlige
tilfælde dispenseres for bortfald af tilladelsen. Tilsvarende regler om
bortfald vil gælde for tilladelser meddelt efter den tidligere bekendtgørelse
nr. 1327 af 26. november 2018 om indfasning af kvælstof til
akvakulturerhvervet.