Med høringsudkastet foreslås en
række ændringer i bekendtgørelsen om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder. Hertil kommer mindre sproglige tilrettelser.
Energisparedifferencer:
Udkastet til ændring af
energisparebekendtgørelsen indeholder regler, der yderligere regulerer, hvordan
energisparedifferencer skal opgøres, og hvordan de skal afvikles fremadrettet.
Bekendtgørelsen indeholder ligeledes regler om, hvordan differencer, der er
opstået inden 1. januar 2018, skal afvikles. Denne ændring i bekendtgørelsen er
en udmøntning af lov nr. 662 af 8. juni 2017 om ændring af bl.a.
elforsyningsloven, der giver ministeren bemyndigelse til at udstede regler om
netvirksomhedernes energisparedifferencer.
Energisparemål og gebyrfastsættelsen
Selskaberne under
energispareordningen betaler gebyrer til ordningen. Disse dækker ENS’ og SET’s
omkostninger ved varetagelse af opgaver efter energispareordningen. Størrelsen
af energisparemålet er fastsat i energispareaftalen. Både energisparemålene på
sektorniveau såvel som el-, gas- og varmeselskabernes gebyrer under
energispareordningen, fastsættes efter sektorernes relative andel af
energiforbruget.
Reguleringen baserer sig på den
seneste energistatistik fra Energistyrelsen. Det fremgår af aftalen om
energispareordningen, at energisparemålene for 2018 skal baseres på
energistatisk 2016. Energistatistik 2016 forventes at foreligge ultimo november
2017. Energistyrelsen vil herefter justere såvel energisparemål og
gebyrbetaling for 2018 inden bekendtgørelsen træder i kraft.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsesudkastet
i sin nuværende form ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet.