Formålet med udkastet til bekendtgørelsen er at fastlægge nærmere
krav til obligatorisk energisyn, jf. § 16, stk. 1 i lov om ændring af lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, lov om varmeforsyning, lov om kommunal
fjernkøling og forskellige andre love. Loven fastlægger de overordnede regler
for at gennemføre EU direktivet om energieffektivitet 2012/27/EU.
Energistyrelsen foreslår at basere reglerne på eksisterende
standarder og ordninger for energisyn og energiledelse. Da visse standarder er
under revision eller bliver erstattet af andre, henviser udkastet til
bekendtgørelsen til Energistyrelsens hjemmeside for en liste over anerkendte
standarder, der vil blive opdateret løbende.
For energisyn kan EN 16247-1 eller energisynsdelen af ISO 50001 anvendes
for nuværende. Virksomheder kan dog bruge andre metoder mod dokumentation for,
at de overordnede krav i forslagets § 3 er opfyldt.
Definitionen af store virksomheder er en fortolkning af
Kommissionens henstilling 2003/361/EF om definitionen af mikrovirksomheder, små
og mellemstore virksomheder. Definitionen er baseret på Kommissionens
arbejdsdokument om fortolkning af direktivets artikel 8 om energisyn og energiledelsessystemer,
SWD (2013) 447 final. Definitionen medfører dels, at datterselskaber i og uden
for Danmark tælles med i opgørelsen over, om en virksomhed defineres som stor,
dels at et datterselskab i Danmark, der er en del af en stor, udenlandsk virksomhed
også er omfattet af kravet om obligatorisk energisyn.
Bekendtgørelsens regler om energisyn finder dog kun
anvendelse på store virksomheder, inklusive datterselskaber, i Danmark samt
danske datterselskaber af store udenlandske virksomheder.
Bekendtgørelsen åbner op for at et energisyn kan deles op
over en fire årig periode, at der kan gøres visse undtagelser for kravet om
energisyn, at synet kan baseres på et repræsentativt udsnit af ensartede bygninger,
elementer, etc., samt at et gyldigt energimærke for handel- og
servicevirksomheder kan danne grundlag for et energisyn.
Virksomheder, der har et certificeret ledelsessystem (ISO
50001 eller ISO 14001, hvis dette indeholder energisyn) er undtaget for kravet
om obligatorisk energisyn, jf. § 7. Der skal indsendes dokumentation jf. § 11.
Udkastet indeholder krav om anvendelse af kvalificerede
eksperter, og akkrediterede organer baseret på eksisterende ordninger. Disse
vil også gælde for energisyn foretaget i forbindelse med energiselskabernes
energispareindsats. Forslaget lægger op til, at virksomheder kan bruge egne
eksperter, hvis visse krav er opfyldt.
I forhold til virksomheder inden for handel og service
bemærkes, at Energistyrelsen arbejder for at supplere certificeringsordningen
for energimærkning af bygninger til at omfatte yderligere systemer/elementer
som typisk vil indgå i et energisyn for disse typer af virksomheder for at
sikre at de to regelsæt komplimentere hinanden.
I lyset af at der er en række virksomheder, der har
gennemført et energisyn efter at direktivet om energieffektivitet trådte i
kraft og inden bekendtgørelsens ikrafttrædelse, er der indsat en
overgangsbestemmelse hvor disse energisyn anerkendes. Ligeledes indeholder
bekendtgørelsen en overgangsbestemmelse hvor transportvirksomheder, som er
certificerede i henhold til Trafikstyrelsens ordning for grøn certificering af
transportvirksomheder først skal opfylde kravene i bekendtgørelsen i 2017.
Energistyrelsen vil varetage lovens øvrige beføjelser om
obligatorisk energisyn, som følge af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver
og beføjelser nr. 436 af 11/5/2012.
Høringssvar til bekendtgørelserne bedes venligst fremsendt
til ens@ens.dk, med kopi til bhe@ens.dk senest den 17. juni 2014, kl. 12.00
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Benét Hermind
(bhe@ens.dk) eller Signe Christiansen (sich@ens.dk).